2018. jan 26.

Régi dolgok új köntösben

írta: AngLia.blog.hu
Régi dolgok új köntösben

Január 8. 

 

1. osztály

Jelmeztervezés

Folytatódott a történet az új szuperhősünkkel, Traction Mannel. Most már ismert a történet mindenki előtt. Azonban az első feladat előtt a tanító néni újra felolvasta a mesét, amiatt, hogy mindenki felidézze a hős ruháit. Miért pont olyan ruhát viselt abban az adott helyzetben? Ezek megbeszélése után a gyerekek megtudták, hogy a feladat egy ruha tervezése lesz, egy olyan ruháé, ami eddig még nem szerepelt a mesében. (A bejegyzés címe szó szerint :) )Találjanak ki egy olyan öltözetet, amit egy új kalandban viselhet majd Traction Man. Lehetnek hozzá speciális eszközök is, amik az adott kalandban segítenek. Végül pedig rajzolják le a hősünk kis barátját, a kis súrolókefét. Neki is lehet új külsőt tervezni. Itt tanultam ismét egy új szót, mégpedig a "sidekick"-et, ami azt jelenti, hogy jó barát. A "side"-ból valami olyasmit gyanítottam, hogy "mellette lévő", mert amúgy oldalt jelent. Azonban egy kicsit negatív töltetet éreztem benne valamiért, ám kiderült, hogy erről szó sincs. 

Már a megbeszélésen is érdekes ötleteket említettek a kicsik, de amikor rajzra került a sor, akkor aztán megelevenedett a fantázia! Volt ott mindenféle új szerelés, és általában ezek köré csoportosultak az ötletek:

- űrhajós, melyhez jár szkafander, sisak és holdjáró cipő (Ez most komolyan holdjáró, nem olyan, mint a '90-es évek női cipői. :) Olyan az alja, mint a rakétának, és tud vele lebegni a talaj felett.) A kis kefének is kell ehhez sisak.

- dzsungelharcos: terepszínű ruhával, fejpánttal, bakanccsal;

- cowboy: csizma, kalap és kötél a tartozék;

- lovag: páncélruha, tollas sisak és természetesen kard kell hozzá;

- kalóz: ehhez fontos a kalózsapka, esetleg fejpánt, szemfedő, palást, és a bátrabbaknál kampókéz (a kefének is jár a palást ekkor);

- múmia: kötés a teljes testen;

- és az egyszerűséget kedvelők csak simán egy újfajta nadrágot és pólót terveztek, csillagokkal vagy egyéb más krikszkraksz-mintával.

Nagyon szépen ki is dolgozták, akinek sok ideje volt, még hátteret is rajzolt. Mire csöngettek, kész is lettek ezzel. 

 

A gyűlés után a tanító néni megkért, hogy csináljuk meg az utolsó fázist a szuperhősös képhez. A kivilágított ablakos házakat már felragasztották az égbolt elé, már csak annyi kell, hogy csináljak róluk képet, és azt felragasszuk a házak felé. Mert kiderült, hogy nem csak az arcuk lesz rajta, ahogyan én azt gondoltam, hanem ténylegesen beöltöznek szuperhős jelmezbe, és készül róluk így egy kép. 

A beöltözéshez kaptam egy ládányi szuperhős-ruhát, az összes létező hős jelmezével. Ezt gyorsan felkapták a ruhájuk felé, maximum a cipőt és a pulóverjüket vették le. Igyekeztem a palástot úgy megkötni, hogy tényleg palástolja a rajtuk lévő, de a jelmez alól kilátszódó ruhát, ez nagyjából sikerült is. Azután megkértem őket, álljanak valami szuperhősös pozícióba, repülhetnek is, feszíthetnek is, ami jól esik. Annyira aranyosak voltak! Nagyon tetszett nekik a feladat. Aztán gyorsan visszaváltoztak, és készen is voltunk. Mindenkiről készült kép, amit a tanító néni majd kinyomtat, kivágjuk, és felragasztja mindenki a saját kis lapjára. Olyan izgatott vagyok, hogy milyen is lesz ez! A házak nagyon jól mutatnak a háttér előtt, készítettem is róla képet, de aztán arra gondoltam, majd egészben mutatom meg, amikor már a hősök is rajta lesznek. 

 

Iskolagyűlés

Azt már említettem, hogy az iskolának vannak kiemelt értékei (school values), és vannak olyan értékek, amelyek a tanulásban nyilvánulnak meg (learning behaviour). Minden félévben változik mindkettő, és ezek minden osztály falán kint vannak. Erről beszélgetnek alkalmanként. Most az értékek közül a contribution (megosztás) van soron, a tanulásban megjelenők között pedig az önértékelés. Ezekről beszélgettünk, miután a szokásos heti oklevélosztás megtörtént. 

 

2. osztály

Pingvinek újra

Az előző alkalommal pingvineket készítettünk, és akkor a tanító néni megígérte, hogy mutat egy módszert, amivel hajtogatni lehet pingvint. Reméltem, hogy nem lesz túl bonyolult, hajtogatásban nem vagyok nagyon profi. Nem volt az, szerencsére, viszonylag gyorsan meg is tanultam.

Kiderült, hogy ez nem feltétlen pingvin. Ha pár lépéssel tovább hajtod, ebből készülhet az a "sótartó" is, amit annak idején állandóan hajtogattunk és különféle dolgokat írtunk a négy oldalára. Mondani kellett egy számot, hányszor nyissa-zárja a másik, és kijött valami, pl hány évesen mész férjhez, hány gyereked lesz stb. Ha furán magyaráztam el, akkor itt egy kép róla. 

download.jpg

Most már megvan, igaz? Na, de amint mondtam, eddig már nem jutottunk el, mert két lépéssel előbb, amikor megkapjuk a négyzetet, abbahagyjuk. A mai napon addig akartunk csak eljutni, hogy a hajtogatott négyzet, vagyis a pingvin teste meglegyen. Most, hogy kerestem ezt a képet, láttam, hogy ez a négyzet igazából bármilyen állatka teste lehet. Jó tudni. 

Nos, a hajtogatás olyan gyorsan ment, hogy mindenki elkészült vele, jóval az óra befejezése előtt. Elkezdtük hát a pingvin "összeállítását", vagyis kivágtuk és felragasztottuk a fehér részt, illetve a lábakat, csőrt, szemet pedig ezúttal rajzoltunk neki. Nagyon aranyos lett, bár sokaknak nem fért a fejébe, miért négyszögletes. Ennek is van magyarázata. A kreatív tanító néni arra gondolt, hogy amíg hajtogatjuk, addig is gyakoroljuk az "egész", "fél", "negyed" kifejezéseket, illetve a "gömbölyű" és "négyszögletes" kifejezéseket is, mivel az előző pingvinünk gömbölyű volt, ez meg négyszögletes. :) Ilyen:

20180126_164608.jpg

Ehhez még csak annyit, hogy újból meglepődtem azon, hogy mennyire ismerik a "szaknyelvet" a kicsik. Kérdezte a tanító néni, ki tudja, mi az, hogy "szimmetriatengely". Az egyik kislány pedig azt mondta: "amelynek mindkét oldalán lévő alakzat pontosan ugyanolyan. Ilyenkor sose tudom, hogy ezt tanulták-e, vagy ezek saját szavak, de bármelyik is, dícséretet érdemel. 

 

Zárásnak pedig egy kis vicces dolog. Az egyik kislány mondott egy versikét, amivel a fiúkon lehet viccelődni. Így hangzik: "Girls go to college to get more knowledge. Boys go to Jupiter to get even stupider." Vagyis "A lányok fősulira mennek, hogy okosabbak legyenek (szó szerint, hogy több tudást szerezzenek), a fiúk pedig a Jupiterre, hogy még butábbak legyenek." Alapból feltételezzük tehát, hogy a fiúk amúgy is buták, de ha a Jupiterre mennek, még butábbak lesznek. :) Miért pont a Jupiterre?? Azért a rímek jók. A fiúk szerint természetesen ez fordítva van. :)) 

 

Köszönöm a figyelmet!

 

Szólj hozzá