2020. máj 24.

Új tanév, új helyszín

írta: AngLia.blog.hu
Új tanév, új helyszín

Az új tanév rögtön egy érdekes feladattal kezdődött. Egy helyi középiskolában töltöttem egy hetet. Több szempontból is új. 1 - Helyi. Végre először nem kellett órákat buszoznom hozzá. Óriási könnyebbség! 2 - Olyan évfolyamokkal dolgoztam, amivel eddig még nem. A másik középsuliban voltam kilencedikben, viszont csak két órában, az alapján túl sokat nem tudtam mondani arról az évfolyamról. Itt viszont több időt töltöttem velük, és láttam hetedikes, nyolcadikos és tizenegyedikes órákat is. 3- Megismertem magyar diákokat. Többen is vannak, négyen biztosan, ennyivel találkoztam, de nincs kizárva, hogy többen is. 

Nézzük, hol mi történt!

 

Hetedik osztály

Könyvtári óra

Először is egy könyvtári órán találkoztam velük. ilyen egy héten egyszer van nekik. Nem tűnik nagy könyvtárnak, pedig 14000 könyvük van. Majdnem minden polcra akad egy bekeretezett aláírás egy-egy szerzőtől, akik ott jártak és hagytak emléket a diákoknak. Ezen az órán egy könyvtári tudnivalókkal kapcsolatos kvízt töltöttek ki, majd mindenki választott egy könyvet és olvasott. 

 

Irodalom

Az irodalom órán egyébként arról tanultak, mi az a propaganda. (A propaganda célja bizonyos nézetek elterjesztése, a befogadók véleményének befolyásolása, meggyőzése. Leggyakrabban a politika használja, de egy termék, sport, vagy szemlélet (felfogás) népszerűsítésére is használják. Forrás: Wikipédia) Ezt a plakátot használták hozzá, biztosan Neked is ismerős:

kitchener.jpg

 

A plakát 1914. augusztusában került ki,  Lord Kitchener, Nagy-Britannia akkori külügyminisztere látható rajta. Hívó szavára közel félmillió férfi jelentkezett. A plakáthoz tartozott egy szöveg is, amit nagy alapossággal jellemeztünk: kinek szól, mi a célja, milyen a formája. A felmerülő idegen szavakat, kifejezéseket is megbeszéltük. Bekezdésenként haladtunk, s mindig összefoglaltuk a lényeget, s a füzetbe felírták. 

Ahhoz azonban, hogy jobban értsék az egészet, megbeszélték azt, hogy az első világháborúban mely országok melyik oldalon álltak, néztünk ezzel kapcsolatosan videókat. Az egyik különösen tetszett. Ha jót akarsz nevetni, nézd meg ezt a videót itt.

 

Interventions

Volt egy másik fajta óra, aminek Interventions a neve, itt főképpen helyesírás és szókincsfejlesztés volt a téma. Egyik alkalommal különféle kártyákat kaptak, ilyenek álltak rajta: "Alkoss egy mondatot, ahol minden szó három szótagú!" "Alkoss egy mondatot, ahol alliterálnak a szavak!" "Sorolj fel olyan szavakat, amik rímelnek a kártyán lévő szóra!" Máskor képről kellett írniuk. megint máskor a mellékneveket gyakorolva minden kategóriába hármat kellett felsorolni. Kategóriák: testalkat, magasság, haj, arc stb. De nem csak úgy dobálózni ám a melléknevekkel! Egy lényt kellett kitalálni és jellemezni. Akinek maradt ideje, le is rajzolhatta.

 

Földrajz

Kétféle természettudományi órát láttam, földrajz és biológia órát. A földrajz óra témája a városok voltak. Mi a különbség kisebb- nagyobb városok közt gazdaságilag, szociálisan, környezetre nézve... A gyerekek csoportban dolgoztak, majd felolvasták, ki mit írt. 

 

Biológia

A biológián a sejtekkel foglalkoztak. Nagyon érdekesnek találtam a szemléltető eszközt. Ez egy felfújt lufi volt, amibe a  tanár úr (felfújás előtt) beletett egy pici üveggolyót. A lufi segítségével megnevezték a sejt részeit, le is rajzolták a füzetbe. Lufi = sejtfal, levegő= citoplazma, üveggolyó= sejtmag. A dátum és az óra címének felírása és aláhúzása kötelező minden órán, ahogyan itt is. 

A szemléletes órán kívül a tanár úrral kapcsolatban az is megmaradt, amikor azt mondta a gyerekeknek, ne riasszon vissza senkit az, ha diszlexiás. Ne higgyék azt, hogy így nem lehet semmit elérni az életben. Lám, ő is az, s elvégezte az egyetemet, sőt a doktori fokozatot is megszerezte. Azt már nem tudom, hogyan merült fel ez a téma, de az biztos, hogy nagyon szimpatikus volt, ahogy a gyerekeket lelkesítette.

 

Háztartástan

Ebben a suliban is láttam egy háztartástan órát. Legalábbis a neve az volt. Olyasmire számítottam, mint a másik helyen: főzés vagy varrás vagy ilyesmi, de itt az egészséges táplálkozás volt a téma. Dupla óra volt, az egyiken a teremben beszélgettek róla, a másikban a számítógépes teremben voltak, ott kellett mindenkinek készítenie erről valami színes-képes beszámolót. 

 

Zene

Nagyon érdekesnek találtam a zene órát. Mielőtt a terembe bementek volna, a tanárnő mindenkinek adott egy cetlit. Miután leültek, megnézték a cetliket, amiken hangszerek nevei voltak. A diákok egyenként felálltak, s a cetlin lévő hangszert hanggal-mutogatással-beszéddel, ki ahogyan tudta, bemutatta. A többinek ki kellett találni, mi is az. Vicces, jópofa gyakorlat. A tanárnő képet is szeretett volna mutatni róluk, illetve hangfelvételeket, csak a technika ördöge közbeszólt. A tanárnő viszont mesterien utánozta a különböző hangszereket, csak ámultam. Következőként felsorolták, milyen csoportokra lehet bontani a hangszereket. (Sajnálom, hogy óra közben nem tudtam jegyzetelni az új szavakat, sok elhangzott.) Miután a csoportok nevei megvoltak, az osztály azt a feladatot kapta, hogy az egy csoportba tartozó 'hangszerek' kerüljenek egy asztalhoz. Viszonylag gyorsan sikerült is ez. Az óra véget ért, viszont a tanárnő megkérte a gyerekeket, jegyezzék meg, milyen hangszert kaptak, s az egy asztalnál ülők a következő órán is üljenek így. Biztosan tovább foglalkoztak később a csoportokkal. 

 

 

Nyolcadik évfolyam

Zene

Zene óra itt is volt, ugyanaz a tanárnő tartotta. Itt azzal foglalkoztak, mit jelent a tempó, hangmagasság, hangerő, dinamika, hogyan építkezik egy dallam, milyen a szerkezete, mi a szünet jelentősége. Ahogy a hangszereket is kiválóan tudta utánozni, itt is gyönyörűen bemutatta a különböző hangmagasságokat, előadásmódokat, mindent, amiről csak szó volt, szemléltette. Nagyon tetszett ez az óra is.

 

Kémia

A természettudományok közül ezen az évfolyamon egy kémia órát láttam. Témája: különböző fémek reakciója vízzel és savakkal. A tanárnő elmagyarázta, milyen kísérletet fognak végezni: látnak majd kikészítve kis tálkákban magnéziumot, cinket, rezet és vasat, mindegyikből kettőt. Azért kettőt, mert minden fémre kell majd cseppenteniük vizet és sósavat. Egyik darabra egyiket, másikra másikat. Meg kell majd figyelniük, hol mi történik. Túl sokat nem is húzták az időt, felrajzolták a táblázatot, s irány a hátsó asztalokhoz a füzettel. Mindenki vett fel védőszemüveget, s elkezdődött a kísérlet. Óvatosan hajolt mindenki a fémek fölé, és figyelték a reakciókat, lejegyezték, mikor mit tapasztaltak. Amikor végeztek, a szemüvegek a helyükre kerültek, visszaültek, s közösen megbeszélték a látottakat. Képleteket is írtak fel, de az egész nagyon egyértelmű volt, nagyon könnyen lehetett látni, mi miért van, miből következik.  

 

Matematika

A matematika órákon először a tizedestörteket gyakorolták. Nem a velük való műveleteket, hanem még csak leírni őket. Feladat: ha betűvel van leírva, írd mellé számmal, ha számmal van leírva, írd mellé betűvel! Egyszerűnek tűnik, de hidd el, okozott némi gondot. Az meg aztán végképp összezavart néhányakat, amikor a tanár úr felolvasott egy tizedestörtet, s le kellett azt írni számjegyekkel.

A  következő órán viszont teljesen másmilyen feladatokat kaptak: Ha egy gyümölcs tíznek felel meg, akkor négy gyümölcs mennyi? Vagy fordítva: Hogyan tudnál ábrázolni tíz gyereket, ha egy pálcika kettőnek felel meg? Jó kis gondolkodtató példák!

 

Spanyol

Ezzel az osztállyal spanyol órán is részt vettem. Szeretem a spanyolt, értem is, s a tanárnő nagyon megörült, hogy olyan segítséget kapott, aki érti is, hogy ő mit beszél. :) A birtoklást gyakorolták, színekkel, számokkal és állatokkal kiegészítve. Ilyen mondatokból hangzott el rengeteg, hogy 'Nekem van két szürke macskám.', "Nekünk van egy fekete kutyánk.' stb. Először még olyan mondatok hangzottak el, ami a valóságban is megtörténhet (lásd a fentiek). A második feladat azonban már elrugaszkodott a valóságtól. Mindenki kapott egy kártyát, amin volt pl öt kék kutya, három lila kecske stb. :) Erről kellett mondatokat szerkeszteni. Elég vicces mondatok születtek, jókat nevettünk rajtuk. 

 

 

Kilencedik évfolyam

Fizika

A legelső óra, amin ebben az iskolában részt vettem, az a kilencedikesek fizika órája volt. Arról tanultak, hogyan alakulnak ki a tárgyakról képek. Milyen a mi látásunk, milyen az, amikor valamit mikroszkóppal vizsgálunk, vagy nagyító alatt, milyen fajta mikroszkópok vannak, melyik hogyan működik. Táblázatokba foglalták a tudnivalókat. Következő órán ezekbe a táblázatokba felírt adatok voltak egy-egy papírcsíkra írva. Csoportokban kellett a megfelelő helyre beragasztani a megfelelő csíkokat.

 

Földrajz

A földrajz órán a hullámokról beszélgettek, képeket, videókat néztek a hullámok építő/ romboló munkájáról. Nagyon szemléletes, érdekes óra volt. 

 

Biológia

Biológián ugyanaz volt a téma, mint a nyolcadikosoknál: a sejt. Azonban itt egy kicsit máshogy. A sejt részeinek felírása után a tanár úr egy életből vett példával szemléltette a részek 'feladatait'. Megosztom veled, mert szerintem nagyon érdekes. Ha a sejt az iskola, a sejtfal olyan, mint a kapu, ami ki-be engedi az 'embereket'. A sejtmag az igazgató, mindent ő irányít. A citoplazma az osztályterem, itt történnek a 'reakciók'. Láthatóan tetszett a diákoknak is a hasonlat, később hallottam, hogy próbálnak hasonló példákat gyártani.

 

Történelem

Történelem órán is segítettem őket, ahol is a protestánsok, puritánok és katolikusok jellemzőivel foglalkoztak.

 

Tizenegyedik évfolyam

Matematika

Egy dupla matek óra erejéig a legnagyobbak világába is bepillantottam. A valószínűség volt a témájuk, kockával dobás, érmefeldobás, dobozból golyók kihúzása. Inkább önállóan dolgoztak a diákok, és emlékszem, velük beszélgettem órák közben másról is, nem csak tanulásról. Külön jól esett, hogy ők és a kilencedikesek az udvaron is mosolyogva integettek, köszöntek.

 

Érdekességek

Volt még egy foglalkozás, ami nem évfolyamhoz köthető. Úgy hívják, 'learning family'. Fordítsuk úgy, tanulási közösség. Ez minden nap a második óra után van. Húsz perces. Minden közösségnek két segítő tanára van. Minden évfolyamból vannak itt diákok. Azt nem tudom, minek alapján osztják be őket ezekbe. Beszélgetnek, kvízeket töltenek ki, ha valakinek van valami kérdése, problémája, segítenek. Iskolagyűlés itt nincs. 

Még valamit el kell mondanom, amit nagyon érdekesnek találtam. Az iskola legnagyobb részében nincsenek falakkal körülvett termek. Illetve nem padlótól plafonig tartó falak, hanem csak vállmagasságig. Felmerül a kérdés, hogyan lehet így órát tartani, nem hallatszik-e át a videó/zene hangja a másik terembe, vagy akár a hangos beszéd... Érdekes módon nem zavaró. Azoknak az óráknak természetesen van külön terme, ahol mondjuk nagyobb a zaj, pl a zeneóra, vagy a háztartástan, rajz, és természetesen van számítástechnika terem és tornaterem. De mint mondtam, a tantermek nagy része ilyen. El sem tudtam azelőtt képzelni, hogyan is lehet ilyen környezetben tanítani/tanulni, most már látom, nem lehetetlen. 

A tanári sem egyetlen nagy szoba, hanem több kisebb. Mindegyiknek megvan, hogy melyik tanárok/ tanár asszisztensek használják. Logikusan pl a matematika termek mellett a matematika tanárok vannak, a rajz termek mellett a rajztanárok stb. A tanár asszisztensek is be vannak osztva, kinek melyikben van a helye. 

 

Megkedveltem ezt a helyet is, talán kicsit jobban is, mint a másik középiskolát. Viszont egy hét után lejárt a megbízatás. Jó volt nagyon ezekkel a gyerekekkel dolgozni, megismerni egy új helyet, új módszereket, hallani új dolgokról. Igazán élménydús hét volt. 

 

Köszönöm a figyelmet!

Szólj hozzá